Škoda, že som mal možnosť sastretnúť iba s kresťanskými dôkazmi existencie Boha. Určite by mazaujímali aj názory mysliteľov iných náboženstiev, či duchovných smerov. Verím,že sa k nim niekedy dostanem.
Z kresťanskýchmysliteľov napríklad Augustín premýšľal o pravde. Nájsť úplnú pravduo všetkom je ťažké. Každý má často tú svoju pravdu. Ale pravda je lenjedna a niekde musí existovať. Pre Augustína bol práve Boh nemennoupravdou.
Známy jeAnzelmov apriórny dôkaz Boha. Musí existovať niečo, nad čo nič väčšie sa nedápochopiť, na čo sa nedá myslieť. Pre Anzelma, keď už máme Boha v mysli,musí nutne aj existovať.
Keďže dnešnékatolícke myslenie je neotomistické, spomeniem ešte päť rozumových ciestk Bohu, ktorých autorom je Tomáš Akvinský. Ide o jeho aposteriórnydôkaz existencie Boha:
1.) Všetko je v pohybe a niekto musel dať tým veciampohyb. Pre Tomáša je to Boh, prvý hýbateľ.
2.) Nič nemôže byť účinnou príčinou seba samého. Prvoupríčinou je Boh.
3.) Všetko má možnosť nebyť. Niekedy nebolo nič. Je nutné,aby z niečoho vzniklo niečo. Samo sebou nutný je iba Boh.
4.) V každej veci je dobro i zlo, niektorá vec jeviac dobrá, iná menej. Niečo musí existovať najkrajšie, najlepšie,najpravdivejšie. Je to Boh.
5.) Všetko má nejaký zmysel, určitú účel. Konečné súcna súzamerané na dobro, skrze prirodzený zákon, ktorý dal Boh.
Všetky tietodôkazy sú aj zaujímavé, ale aj nastavené kritike. Žiadne z nich nie súpresvedčivým argumentom, avšak snaha týchto mysliteľov je veľmi sympatická.
ExistenciaBoha je predovšetkým vecou viery, ktorá je osobná a individuálna. Boh más každým človekom vzťah. Tak aj každý, kto verí v Boha, môže sidokazovať sám pre seba jeho existenciu aj racionálne. Ak veríš v Boha,vieš naozaj že existuje? Keď náhodou strácaš vieru, je dobré hľadať všetkyrozumové podnety, ktoré ti hovoria, že áno, Boh jestvuje a je to naozaj pravdepodobné.Ak veríš, že Boh existuje, skús si teraz sám pre seba vysvetliť, prečo veríš,že Boh naozaj je. Aby tvoj vzťah s Bohom bol stále lepšía kvalitnejší.